Johdanto
"Minä olen tullut antamaan
elämän, yltäkylläisen elämän." - Jeesus
Tässä tekstissä pohdin yltäkylläistä elämää ja vertailen millaista se on kristinuskon ja populaarimusiikin sanoitusten perusteella. Yltäkylläisellä elämällä tarkoitan onnellista, rikasta ja ilontäyteistä elämää.
Jeesuksen ja Jouni Hynysen vertailu on
hieman kyseenalaista. Raamatun tekstin tarkoitus on eri kuin
laululyriikan. Raamattu on uskonnollista hartautta ja julistusta.
Populaarimusiikki on kaupallista viihdettä ja sanataidetta.
Toisaalta sekä Jeesuksen sanat että
populaarimusiikki välittävät jonkinlaista sanomaa. Tekstit
vaikuttavat, ohjaavat ja muuttavat meitä. Siksi molemmilta tahoilta
sopii kysyä: Millaista yltäkylläinen elämä on? Kuinka se
saavutetaan?
Esittelen joitain aiheeseen liittyviä
lyriikoita. Liitin kuhunkin lauluun "kaveribiisin", joka
tarkoittaa vastaavanhenkistä kappaletta sekä "antibiisin",
jossa laulun sanoma tai näkökulma on päinvastainen. Tämä
todisteena populaarimusiikin moninaisuudesta. Suluissa oleva nimi
tarkoittaa laulun sanoittajaa. Kursivoitu teksti merkitsee laulun
kertosäettä.
Laulujen jälkeen tarkastelen
lyriikoiden antia ja yhtäläisyyksiä. Lopussa on Jeesuksen vuoro.
Sanoitukset ovat vain laulun luuranko.
Kokonaiskäsityksen kappaleista saa kuuntelemalla kappaleet ja
kenties katsomalla laulun musiikkivideon.
Emma Salokoski - Kiellettyjä asioita
En mä saisi myöhään valvoa,
enkä saisi kävellä päin punaista.
Enkä liian rehvakkaasti itseäni
kehua,
enkä saisi tuttavien jutuista juoruta.
En viettää liikaa kosteita iltoja,
kiilata jonoissa,
polttaa siltoja, palata baarista
katuvana krapulassa väärään aikaan.
Enkä mä saisi rakastua, rakastua,
rakastua, rakastua,
tuntea paloa, hillitöntä halua,
juopua onnesta,
luopua järjestä, valvoa öitäni,
tuntea eläväni.
Rakastua, rakastua, rakastua, rakastua.
Rakastua, rakastua, rakastua, rakastua.
En mä saisi sulle avautua.
Enkä saisi silmiis liian kauan katsoa.
Enkä antaa mielikuvituksen laukata,
enkä sitä huumaavaa tunnetta kaivata.
En istua sun lähellä, en tuntea
selkäsi lämpöä,
en kokea olevani oikeassa paikassa
oikeaan aikaan.
Enkä mä saisi rakastua, rakastua,
rakastua, rakastua.
Tuntea paloa, hillitöntä halua,
juopua onnesta,
luopua järjestä, valvoa öitäni,
tuntea eläväni,
repiä kaikkia haavoja auki, antaa
sen edetä kuin tarttuva tauti.
Rakastua, rakastua, rakastua,
rakastua.
Sanotte mun täytyy muuttua
etten saisi unelmiini liikaa juuttua,
kaikki tahtoo muiden valintoihin
puuttua.
Silti mä tahdon rakastua, rakastua,
rakastua, rakastua..
Tahdon elää täysillä.
Tahdon elää täysillä.
Tahdon elää täysillä.
Tahdon elää täysillä.
Kaveribiisi: Maija Vilkkumaa - Rock
'n' Roll
Antibiisi: Ellinoora -
Carrie
Nightwish - Elan (Tuomas Holopainen)
Leave the sleep and let
the springtime talk
In tongues from time
before men
Listen to a daffodil tell
her tale
Let the guest in, walk
out, be the first to greet the morn
The meadows of heaven
await harvest
The cliffs unjumped, cold
waters untouched
The elsewhere creatures
yet unseen
Finally your number came
up, free fall awaits the brave
Come
Taste the wine
Race the blind
They will guide you from the light
Writing noughts till the end of time
Come
Surf the clouds
Race the dark
It feeds from the runs undone
Meet me where the cliff greets the sea
Taste the wine
Race the blind
They will guide you from the light
Writing noughts till the end of time
Come
Surf the clouds
Race the dark
It feeds from the runs undone
Meet me where the cliff greets the sea
The answer to the riddle
before your eyes
Is in dead leaves and
fleeting skies
Returning swans and
sedulous mice
Writings on the gardens
book, in the minute of a lover's look
Building a sandcastle
close to the shore
A house of cards from a
worn out deck
A home from the
fellowship, poise and calm
Write a lyric for a song
only you can understand
Riding hard every shooting
star
Come to life, open mind,
have a laugh at the orthodox
Come, drink deep let the
dam of mind seep
Travel with great élan,
dance a jig at the funeral
Kaveribiisi:
Stratovarius - Hunting High and Low
Antibiisi: Irina - Siipeni
murtuneet
Tuure Kilpeläinen & Kaihon karavaani - Eloon!
Mul on rinnassa pala joka hiertää
Mul on jalat jotka rantoja kiertää
Kiinni pellissä rakkauden lommo
Ilo irti kuin Monosen tango
Maan huminaa korvani soivat
Silmäni pimeästä pois haparoivat
Mitä kylvää, sitä saa niittää
Niin kauan kuin elämää riittää
Mul on heila joka kyytiini lähti
Karvanopat ja afrikan tähti
Hotellihuone ja sattuman kortti
Naamavippi ja Pietarin portti
Hengellä jano ja lihalla nälkä
Saapuvan naama ja lähtevän selkä
Mitä kylvää, sitä saa niittää
Niin kauan kuin elämää riittää
Mä herään eloon, eloon, eloon,
eloon
Eloon, iloon elämään
Eloon, eloon, eloon, eloon
Ja kyllä kestää kiittää
Eloon, iloon elämään
Eloon, eloon, eloon, eloon
Ja kyllä kestää kiittää
Mul on pöydässä sakeana seuraa
Mä kannan repussa erakon auraa
Istuu enkeli olkani päällä
Ja piru kairaa heikolla jäällä
Ja mun liskojen yön dinosaurus
Kuolee aamulla variksen nauruun
Kaveribiisi: Mikko Kuustonen - Kuume
Antibiisi: Mokoma - Ihmisen pyörä
Jenni Vartiainen - Mä en haluu kuolla tänä yönä (Mariska)
Pelkään panna silmät kiinni jos ne
eivät aukeekkaan
Aamulla kuin aina ennen jäisin siihen
makaamaan
Enkä voisi kättä nostaa saati pysty
sanomaan
Mä en haluu kuolla tänä yönä
Mä en haluu kuolla tänä yönä
Mä en haluu kuolla tänä yönä
Olen kesken en siis lainkaan valmis
täältä poistumaan
Juuri kun on meno käynyt elämältä
maistumaan
Mulla olis yksi toinen, yksi pieni
pyyntö vaan
Mä en haluu kuolla tänä yönä
Mä en haluu kuolla tänä yönä
Mä en haluu kuolla tänä yönä
Lupaan lukea raamattuu ja raitistun
Jos saan aikaa se varmasti onnistuu
Muttei tänä yönä
Jäköön taakseni syntinen entinen
Pystyn muuttumaan vielä mä tiedän
sen
Muttei tänä yönä
Annathan siis katsoo vielä, miltä
näyttää huominen
Niin mä teen mun parhaani et oisin
hyvä ihminen
Tiedän että kuulet tämän pyyntöni
mun rukouksen
Mä en haluu kuolla tänä yönä
Kaveribiisi: Dingo - Levoton
Tuhkimo
Antibiisi: CMX - Pohjoista leveyttä
Juha Tapio - Paremmat päivät
Jätä valkoiset helmesi kaulaan,
laita päälle sun mekkosi uus.
Meidän toiveidemme ja tekojemme takana
jossain on tulevaisuus.
Ja mä tahdon sun kanssasi sinne,
mutta mennään ensin kaupunkiin.
Mun taskut täynnä on velkaa,
mutta huomenna tiedät,
että tänään tanssittiin.
Ja paremmat päivät,
paremmat päivät,
paremmat päivät alkaneet on.
paremmat päivät,
paremmat päivät alkaneet on.
Alakerrassa Maire ja Ismo
jäi parvekkeelle suutelemaan.
Ne juhlii vuosien jälkeen
uudesti syntynyttä rakkauttaan.
Seinän takana on upea Liisa,
ruokkii pojat, peilaa kampaustaan.
Sen on vaikee ollu noista
kuppiloista löytää vertaistaan.
Mul on povarissa väkevä nuoruus,
kengissä tomua hautausmaan.
Mä oon koittanu tehä niinku pitää,
elinkautisen ja enemmän.
Katu helteessä hehkuu ja huokaa,
ja niin mäkin kun mä katson sua.
Sun hymys lupaa mulle työtä ja juhlaa
ja mä haluun sille antautua.
Kaveribiisi: Samuli Putro - Hankala,
vaativa, helppo ja kaunis
Antibiisi: Jarkko Martikainen &
Luotetut miehet - Raato raahautuu
Kotiteollisuus - Minä olen (Jouni Hynynen)
Joku vaihtaa öisin lähikauppojemme
nimiä,
äidit'synnyttävät lapsia, joiden
puhetta emme ymmärrä,
kuka hiippailee pois Suomi-neidon aitan
liepeiltä,
neidon jonka kupeet huokuvat, nyt,
ikuista kylmyyttä.
Ja sen mies, Jussi, seisoo yksin suon
laidalla,
on kuokka pudonnut, räkä valuu
hikisellä poskella.
Eikä mies tiedä mitä tehdä, mihin
mennä nyt,
on sillä kylmä, kylmä kuten
sisälläni on.
Mutta minä olen ja elän ja
hengitän,
yhtä suurta jumalaa, Elämänhalua.
Sen temppeleinä toimivat kapakat, ilotalot,
markkinat, marketit, kaupunkien värivalot.
yhtä suurta jumalaa, Elämänhalua.
Sen temppeleinä toimivat kapakat, ilotalot,
markkinat, marketit, kaupunkien värivalot.
Katson ulos ikkunasta, en näe iloa
täällä.
Levinneitä hiekkalaatikoita, räkäisiä
lähikapakoita.
Joista yksinhuoltajat raahaavat yhden
yön Toivojaan,
jotka poistuvat aamulla, ennen kuin
lapset heräävät.
Anna minulle kätesi, anna lupaus
huomisesta,
lupaa etten yksin jää tähän kylmään
elämään.
Tähän päivään, jossa kaikuvat
patsaiden jylhät äänet,
jossa syntynyt kulkee kuolleena etsien
hautapaikkaansa.
Niin kaunis on kuunsirppi,
niin raikas on syksyn sateen jälkeinen
tuoksu!
Kuka täällä komentaa? Ketä
täällä totellaan?
Kahta suurta jumalaa, Ahneutta ja Rahaa,
joiden temppeleinä toimivat pörssit ja ilotalot,
markkinat, marketit, kaupunkien värivalot.
Kahta suurta jumalaa, Ahneutta ja Rahaa,
joiden temppeleinä toimivat pörssit ja ilotalot,
markkinat, marketit, kaupunkien värivalot.
"Hyvä, Jari! Anna palaa!"
Kaveribiisi: YUP - Ihana elämä
Antibiisi: Heidi Kyrö - Sun
Suomineitos oon
Yltäkylläisen kosteita öitä
Minusta valitsemiani lauluja yhdistää yltäkylläinen elämä ja sen etsiminen. Kiellettyjä asioita hakee hulluuden, ekstaasin ja estottomuuden toista potenssia. Elan kutsuu huimiin seikkailuihin ja kehottaa tanssimaan vielä toinen jalka haudassa. Eloon! mylvii perjantai-illan riennoissa kuin kevätlaitumelle laukkaava lehmä. Mariskan laulu kiteytyy fiilikseen, jossa elämä tuntuu olevan läsnä. Paremmat päivät huokuu optimismia ja hyvää mieltä. Hynysen lyriikassa kurjuus saa sijaa, mutta kertosäkeen Elämänhalu on peräti jumala.
Laulujen sanoissa yltäkylläinen elämä liittyy juhlimiseen, yöelämään ja viikonlopun rientoihin. Emma Salokosken, Kotiteollisuuden, Tuure Kilpeläisen ja ilmeisesti Mariskan lauluissa onni löytyy baarista. Näissä lauluissa viitataan juomiseen, alkoholiin ja humaltumiseen.
Myös Elanin kertosäkeessä kehotetaan maistamaan viiniä, joskin kyseessä lienee metafora. Juha Tapion laulussa tanssitaan kaupungilla, mutta teksti on juomisen suhteen hillitty. Kuppilat ovat ennemmin pyydyksiä heikolle itsetunnolle kuin väyliä yltäkylläisyyteen. Holopainenkin poikkeaa joukosta, sillä Elanissa aamu ja luonto tarjoavat yltäkylläisen elämän kattauksen.
Laulujen mukaan yltäkylläistä elämää ei voi vain korkata. Vaara vaanii pullon pohjalla ja seuraavana aamuna. Salokosken biisissä puhutaan katumuksesta ja krapulasta. Kilpeläisen lyyrinen minä näkee humalassa harhanäkyjä. Mariskan laulussa tiedetään, että joskus pitäisi raitistua. Kotiteollisuuden kappaleessa kapakka on elämänhalun tyyssija, mutta toisaalta säälittävä räkälä.
Silti juominen tarkoittaa yltäkylläisen elämän maljaa.
Salokosken ja Mariskan laulut rakentuvat vastakkainasettelulle. Yltäkylläisyyden nektari löytyy kielletyn rajan takaa. Juhliminen, juominen ja pakahtuva onni vetävät köyttä moraalisen paheksunnan, raittiuden ja järkevän käytöksen kanssa. Voittaja ei jää epäselväksi, mutta toisaalta hulluus tarvitsee järjen symbioosia. Elanin rivi "have a laugh at the orthodox" huokuu vastaavankaltaista kapinamieltä.
Jumalista viinin, humalan ja ekstaasin jumala Dionysos tulee usein lähelle populaarimusiikin henkeä.
Yltäkylläistä rakkautta ja riettautta
Juha Tapion biisissä rakkaus vaikuttaisi olevan yltäkylläisen elämän ytimessä. Salokoskella avainsana on juuri rakkaus tai rakastuminen. Hillitön halu ei jätä tulkinnanvaraa. Nainen lähettää lentosuukkoa jo levyn kannessa. Usein populaarimusiikissa kuvataan ihastumista ja ensitapaamista, mutta Tapion ja Kilpeläisen kappaleissa kuvataan parisuhteita.
Hynynen julistaa ronskisti ilotalot Elämänhalun temppeleiksi. Toisaalta laulun lopussa ne kuuluvat Ahneudelle ja Rahalle. Yhden yön jutut ovat suomalaisen surkeuden mielenmaisemaa. Rehvakkuuden vastapainona laulusta löytyy nöyrä pyyntö rinnalle jäämisestä. Se kuulostaa liki katumiselta ja vaikuttaa ristiriitaiselta kertosäkeen uhman kanssa.
Lapset ovat poissa tai sivuroolissa. Mikäli Salokosken, Mariskan ja Kilpeläisen laulujen lyyriset minät ovat vanhempia, joku muu hoitaa lapsia tämän illan. Paremmissa päivissä hoitaja soittanee pian Liisan ovikelloa. Ehkä hän on eronnut yksinhuoltaja, joka katsoo kampaustaan, koska on lähdössä ulos rakkautta etsimään. Yltäkylläinen elämä on kivasti jo keittiössä ja lasten luona. Hynysellä lapset muistuttavat särkyneistä suhteista. Hiekkalaatikon laidat ovat hajonneet kuin turvallisen lapsuuden raamit.
Elanin elämäntavat muistuttavat enemmän Extreme-Duudsoneita kuin isyysvapaita. Hiekkalinnan rakentaminen ja oman kielen keksiminen Runotytön tapaan viittaa lapsenmieliseen tai lapselliseen käytökseen. Toisaalta kodin rakentaminen sopii vanhemmallekin.
Antiikin rakkauden ja seksuaalisen halun jumalat Eros ja Afrodite heräävät usein eloon populaarimusiikin kutsumina.
Elämä on ihmisen yltäkylläisintä aikaa
Valitsemissani lauluissa yltäkylläinen
elämä on juuri tämä elämä, ei tuleva taivas tai kuoleman
jälkeinen onnela. Laulut innostavat tarttumaan elämään tässä ja
nyt.
Kotiteollisuudella jumala samaistuu elämänhaluun. Minä olen assosioi uushengellisyyden kanssa, jossa minuus on jumaluuden tyyssija. Maisema ahdistaa, mutta toisaalta kauneus kutsuu aisteja. Myös Elanissa kehotetaan ihastumaan luonnon ihmeistä. Hiekkalinnan ja korttitalon rakentaminen viittaa katoavaisuuteen. Laulu korostaa hetken kauneutta.
Kilpeläisen ilmaukset
'hengen jano', 'enkeli' ja 'Pietarin portti' ovat
uskonnollis-kristillistä kuvastoa. Jälkimmäinen viittaa kuoleman
jälkeiseen elämään. Kertosäkeen kiitos voi kohdistua Jumalalle
tai itse elämälle. Kappaleessa toistuva aforismi "mitä
kylvää, sitä niittää", löytyy myös Raamatusta. Elämä on
peliä, missä taito ja sattuma määrää kulkua.
Mariskan lyriikassa on
toisinto Augustinuksen rukouksesta: "Oi Herra, tee minusta
siveä, mutta älä vielä." Raittius ja Raamatun lukeminen tarkoittavat peräti kuolemista. Elämä
jää elämättä, jos synnin yöt laimennetaan hurskaudeksi.
Myös Hynysen laulussa
ilmaistaan ajatus kuolleena elämisen
mahdollisuudesta. Salokosken kappaleessa elämän
tunteminen on toive, ei pysyvä olotila.
Vastaavasti Kilpeläisen sanoituksessa herätään
elämään. Paremmissa päivissä rakkaus
on syntynyt uudestaan.
Valitsemieni laulujen mukaan elämän
talentti voi jäädä maan poveen, jos ei uskalla heittäytyä sen
tanssiin. Mitä Jeesus tähän sanoisi?
Kaiken takana on paimen
Jeesuksen lupaus yltäkylläisestä
elämästä löytyy Johanneksen evankeliumista, missä Jeesus vertaa
itseään paimeneen ja seuraajiaan lampaisiin. Siten onnellisuus
perustuu ulkopuoliseen tahoon ja hierarkkiseen suhteeseen. Tämä on
jokseenkin poikkeuksellista yksilön vapautta korostavaan
populaarimusiikkiin verrattuna. Lampaat ovat vieläpä tyhmiä
laumaeläimiä.
Johanneksen evankeliumissa on useita
Jeesuksen "minä olen" -lauseita, jotka kertovat Jeesuksen
jumaluudesta. Kotiteollisuuden laulun minälle voisi
tulla seinä vastaan Jeesuksen sanoista: "Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä."
Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesus
muutti veden viiniksi hääjuhlissa. Toinen vahva linkki
yltäkylläisen elämän, viinin ja kristinuskon välillä,
tulee psalmin 23 jakeista "Herra on minun
paimeneni, ei minulta mitään puutu" ja "minun maljani on
ylitsevuotavainen". Viini ei kuitenkaan tarkoita päihdyttävää
juomaa, vaan ilosanomaa syntien anteeksiannosta. Kristityt juovat
ehtoollisella viiniä, joka on Vapahtajan uhriverta, kuolemattomuuden
lääkettä.
Raamatussa puhutaan usein rakkaudesta,
eikä seksuaalinen halukaan jää mainitsematta. Profeetat vertaavat
Jumalaa sulhaseen ja taivasta hääjuhlaan. Uuden testamentin sana
rakkaudelle on "agabe" eli omasta luopuva ja uhrautuva
rakkaus. Rakkaus on yltäkylläistä elämää, mutta ei pelkkää
hurmaa, vaan palvelemista, omastaan jakamista ja vihollisten puolesta
rukoilemista.
Jeesuksen lupaama uusi elämä on
uudestisyntyneen elämää. Ihmisen pitää syntyä uudestaan, sillä
hän on kuollut syntiensä tähden. Hynynenkin vaikuttaa
yllättävän perusluterilaiselta. Uudestisyntymä tapahtuu
kasteessa, missä vanha minä haudataan ja uusi ihminen nousee
kuolleista Pyhän Hengen voimasta. Kasteen ja ehtoollisen sakramentit
liittävät ihmisen Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Ne
tuovat ihmisille pelastuksen lahjat eli syntien anteeksiantamisen ja
ikuisen elämän.
Elämänjano on tuttu ilmaus
esimerkiksi kristinuskossa, buddhalaisuudessa ja populaarimusiikissa.
Usein populaarimusiikin elämän malja onkin vastapainona pikemminkin
buddhalaiselle askeesille kuin kristinuskolle, jossa maallisilla
iloilla on oma sijansa. Esimerkiksi Kilpeläisen kappaleen Tahtoisin,
tahtoisin on rivit: "kärsimys lakkaa kun ainainen halu
katoaa/niin ne viisaammat sanovat/sanokoon mitä haluaa",
viittaa buddhalaisuuden jaloihin totuuksiin.
Kristinuskon
mukaan Jeesus antaa ihmiselle elämän vettä, joka lopettaa janon ja
luo tilalle lähteen. Vesi tarkoittaa Pyhää Henkeä. Henki tuo
mukanaan Hengen Hedelmät, kuten rakkauden, rauhan, ilon ja
ystävällisyyden. Ihmisen sielu ja sisin vuotaa, mutta Jumala antaa
ihmiselle uskon maljan, joka ottaa vastaan ikuisen elämän.
Kristinuskossa maailma tarkoittaa yhtäältä Jumalan luomaa hyvää maailmaa sekä toisaalta syntiinlangennutta pahaa maailmaa. Populaarimusiikin kappaleet edustavat molempia realiteetteja.
Kristittynä näen, kuinka elämän antimet asettuvat oikeisiin paikkoihin ja suhteisiin Jumalan armon ja ikuisuuden näkökulmasta. Siksi yltäkylläisen elämän etsijälle annetaan etsimisjärjestys: "Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin." Populaarimusiikki ei välttämättä tarkoita tämän järjestyksen unohtamista. Onhan gospel-musiikki myös populaaria.
Lainaan tähän loppuun yhden hengellisen kappaleen, uuden virren 961 summaamaan käsittelemiäni teemoja.
Laulan, koska herätit minut kuolemasta (Pekka Kivekäs)
Laulan,
koska herätit minut kuolemasta,
arkaan
aamuhämärään yöstä ankarasta.
Laulan,
koska tielle toit kadoksissa olleen,
tyhjän
merta soutaneen autoit rannikolleen.
Laulan, miltä tuntuu taas selvää leipää purra
eikä
enää milloinkaan menneisyyttä surra,
millaista
on tyynesti tyhjätasku olla,
ilmaiseksi
iloita Isän kartanolla.
Laulan särkymisestä vankiloiden seinän,
laulan
sisään tulvimaan tuoksut kasteheinän.
Laulan,
kuinka lämmin on palelleelle paita,
laulan,
laulan sumeisiin silmiin kukkamaita.
Laulan,
kuinka havahtuu haavoittunut voimaan,
korviin
melun pieksämiin metsän laulan soimaan.
Laulan,
kuinka hylkiö löytää hylkääjänsä,
ujoin
sormin tunnustaa uudet ystävänsä.
Laulan tyyntä mieltä myös kuulla yöstä,
tieltä toivottoman
askeleet,kuulla tuskan kieltä.
Laulan
armon laulua loppuun uupuneille.
Isän
syli aina on auki tuhlareille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti