Pinnalista pohjaan saakka?
Pop- tai laajemmin
populaarimusiikki, on moniin alagenreihin jakaantuvaa
viihdettä eli kevyttä ajanvietettä. Pop kelluu. Se on hajanaista ja hetkellistä virtaa, fiilistä,
joka ei liiemmin ankkuroidu kuuntelijan elämään, aikaan, paikkaan tai
historiaan. Popmusiikki on kaupallista ja sellaisena osa kapitalistista
yhteiskuntaa. Popmusiikin käyttö kallistuu poliittisesti oikealle, mutta laulut kertovat liberaaleista ihanteista.
Poikkeus vahvistaa säännön. Walesilainen rock-yhtye
Manic Street Preachers kutsuttiin kerran soittamaan Kuubaan, vaikka
rockmusiikki, sananvapaus ja miesten esiintyminen naismaisesti, oli kaikki
laitonta sissimaassa. Diktaattori Fidel Castro tuli rokkaamaan muun yleisön
riemuksi.
Toisaalta popmusiikilla on aina
sanoma, kenties juuri massaviihteen vastustaminen. Näin esimerkiksi
Queenin ”Show Must Go On” tai YUP:n ”Me viihdytämme teitä”, voi tiedostaa
viihteen rajan ja murtautua sen tuolle puolen. Populaarimusiikki voi siis olla
myös syvällistä: kulttuuria ja taidetta. Popmusiikki on myös yleispätevää
elämänviisautta ja eettistä maailmanparannusta.
The Specialistin kappale ”Free
Nelson Mandela” todistaa jo nimellään popmusiikin poliittisesta vaikutuksesta. Voiko taide luoda marttyyreitä vai pystyykö se vain kunnioittamaan heitä? Vastausta voi hakea lähtemällä Kierkegaardin kanssa huvipuistoon.
Popmusiikissa voi joskus huomata sisällön
ja muodon ristiriidan. Lauletaan jotain, mutta tavalla, joka samalla kumoaa sen,
mitä lauletaan. Radiossa kuuluu Elli Haloon kupliva ääni: ”Kun elämässä kaiken menettää silloin vapaus on ainut mitä
käteen jää”. Kuulija saattaa pohtia, ihanko oikeasti on Elli nyt kokenut kaiken
menettämisen.
Kerran muuan toimittaja
kyseenalaisti Manic Street Preachersin laulujen vakavuuden. Bändin sanoittaja
vastasi kritiikkiin viiltämällä partaterällä käteensä tekstin ”4 REAL”.
Deliver Us From Free Will
Popmusiikin kestoaiheita
on rakkaus ja vapaus. Rakkaus rajautuu usein romanttiseen heterorakkauteen,
rakastumisen ja ihastuksen hurmaan. Tässä mielessä esimerkiksi Jarkko
Martikaisen ”Rakkaus on pesti hulluuteen” tai The Cranberries -yhtyeen ”I Can’t
Be With You” ovat poikkeuksia, sillä edellisessä lauletaan parisuhteen tuskasta
ja jälkimmäisestä äitiydestä. Arttu Wiskarin kahvimaito lorahtaa jokseenkin
käyttämättömiin kuppeihin.
Erobiisit ovat oma
lajinsa. Gloria Gaynorin ”I Will Survive” lienee lajin tunnetuin edustaja.
Erobiisit sopivat vapaan rakkauden aikaan, mikä osuu jännästi yhteen
popmusiikin historian kanssa. Sittemmin kun Tosi-tv on lyönyt läpi,
erobiiseistä on tullut popmusiikin peruskauraa mollaamisineen ja ”pärjään
paremmin ilman sua” -kliseineen. Eikö ¾ Tiktakin lauluista olleet erolauluja?
Maija Vilkkumaan ”Liian kauan” valittiin jossain parhaaksi erobiisiksi. I
agree.
Vapaus on olennainen osa
ihmisyyttä. Vapaus on filosofian, uskonnon ja politiikan keskiössä - miksi siis
ei myös popmusiikissa. Vapaus voi tarkoittaa vapautta jostakin tai vapautta
johonkin. Perinteisesti vapaudella oli jokin sisältö ja raamit kuten hyvä ja
eettinen elämä. Nykyään korostamme yksilön vapautta auktoriteeteistä ja
säännöistä ja jätämme määrittelemättä mihin me vapaudumme tai miten vapautta
käytämme.
Popmusiikki kuvaa
toisinaan eskapismia eli todellisuuspakoa. Tällä sanalla on huono kaiku sillä
se yhdistetään irrallisuuteen ja vastuuttomuuteen. Palkitun sanoittajamme Paula
Vesalan auto on eskapismin väline.
Popmusiikki on helppo
leimata yksilökeskeiseksi. Koska yksilöllisyydestä on kuitenkin paha päästä
irti, kriitikko voinee sivaltaa vähän tarkemmin säiläänsä. Keikat ovat
yhteisöllisiä kokemuksia. Ei tarvitse lukea Johanna Sumialaa tajutakseen, että
populaarimusiikki saa median, fanikuntien sekä festaripyhiinvaellusten kautta
rituaalisen merkitysulottuvuuden, joka saa meidät tuntemaan yhteenkuuluvuutta. Toisaalta populaarimusiikki on mahdottoman sirpaloitunutta lukuisine yhtyeineen ja artisteineen.
Popmusiikki elää
vapaudesta ja vapaa-ajastamme. Esseisti Antti Nylénin mukaan ihmisellä on tänään enemmän
vapautta kuin koskaan, mutta hän ei vain käytä sitä. Tai toisin sanoen, käytämme
vapautta kuuntelemalla markkinoiden talutusnuorassa samoja radion soittolistoja
kuin kaikki muutkin. Eetteri junttaa laatua, mutta on helppo olla samaa mieltä filosofi Theodor Adornon kanssa: laatu on samankaltaistavaa laatua.
Popmusiikissa rikotaan
rajoja ja rohkaistaan kuulijaa vastaavaan toimintaan. Usein asia ilmaistaan kliseemäisesti
ja ympäripyöreästi kuten ”älä välitä mitä muut sinusta ajattelevat”, ”tee mitä
sydämesi tahtoo” tai ”I just want to live while I'm alive”. Kunhan rikotaan, mennään oman mielen mukaan ja päästään pois! Päämäärä tai mielen sisältö jää sanoittamatta. Eihän Vesalan "Tequila" -kappaleessa olisi mitään hohtoa, jos ei toivotut romantikot käyttäisivät navigaattoria.
Popmusiikin vapaus on pesäeroa - tai pelkkää pesää. In lust we trust.
Popmusiikin vapaus on pesäeroa - tai pelkkää pesää. In lust we trust.
Vapaus tuo mukanaan vihollisen,
jota pitää vastustaa ja josta pitää vapautua. Vihollinen voi olla yleinen
mielipide, sovinnaisuussäännöt tai järkevyyteen perustuva, turvallinen, mutta
tylsä elämäntapa. Zen Cafén "Aamuisin" kaikuu peräti Vuorisaarnan viisautta, mutta huonossa biisissä vihollinen on keksimällä keksitty. Esimerkiksi Emma
Salokosken ”Kiellettyjä asioita” ja Ellinooran "Leijonakuningas" ovat hienoja kappaleita, mutta naisilta sopii kysyä: Äiti vai poikaystäväsikö sinua kieltää rakastumasta ja valvomasta valomerkin
jälkeen Emma? Milloin viimeksi lauloit, kun olisi pitänyt olla hiljaa Ellinoora?
Popmusiikki on
emansipaatiota ja hulluutta. Tässä tosin voi kyseenalaistaa: jos kapinointi on populaaria, onko se enää todellista? Popmusiikin vapaus
menee toisinaan överiksi. Kun päätetään rikkoa kaikki rajat, ei rikota lopulta
mitään.
Rock on energistä, jopa anarkistista
musiikkia. Rock on, tai ainakin oli, ala- ja vastakulttuuria, jossa on usein
ihanteena romantiikan aikainen ”takaisin luontoon” -liike sekä järkevyyttä ja
normaalia, porvarillista elämää pilkkaava luovan hulluuden pauhu. Pahamaineinen filosofi Friedrich Nietzsche
kummittelee usean rock-yhtyeen takapiruna.
Rock on nähty paholaisen musiikkina,
joka turmelee nuorison, koska sex, drugs & rock and roll. Rock-musiikkia
sopisi ehkä paremmin luonnehtia dionyysiseksi. Dionysos oli kreikkalainen
viinin ja hurmoksen jumala. Nietzschelle dionyysinen tarkoitti intohimoista
taideviettiä, joka kaipaa kaaosta, tunnetta ja ekstaasia. Nietzsche
asetti Dionysoksen vastakohdaksi ja periviholliseksi ristiinnaulitun Jeesuksen.
Jeesus, tai ainakin kirkon julistama Jeesus, on siis Nietzschen mukaan
anti-rock.
Ainakin se on selvää, että kirkkomme
on osa virallista yläkulttuuriamme. Sopii kysyä, onko jokin toinen musiikin tyylilaji
pyhempi kuin toinen?
Pop, uskonto ja pop-uskonto
Viihteen ja taiteen
pitää sopia yhtä paljon kaikille. Popmusiikki on puolueetonta. Se ei julista
tai saarnaa minkään puolueen tai uskonnon nimeen. Käytännössä popmusiikki,
kuten kaikki informaatio, kuitenkin julistaa ja käännyttää johonkin.
Kaupallisuuden takia popmusiikki myötäilee kuulijakunnan arvoja ja uskomuksia.
Kulttuurilla on tosin vastakulttuureja omine artisteineen.
Uskonnolliset laulut on
karsinoitu omaan lokeroonsa, eikä näitä gospelbiisejä tavallisesti kuulla
radiokanavilla, koska jokuhan voi loukkaantua, jos lauletaan Jumalasta. Uskonnon
yksityistyminen on toki musiikkia laajempi ilmiö. Toisaalta uskonto ja
hengellisyys ovat niin suuria ja monitahoisia elämänalueita, ettei niitä saa
rajattua popmusiikin ulkopuolella, vaikka kuinka tahtoisi. Yllättävän moni artisti ja yhtye kirjoittaa hengellisiä lauluja, ammentaa uskonnosta ja
määrittää itsensä uskonnon kautta. Näin etenkin Amerikassa, jossa uskonto saa
näkyä ja kuulua myös julkisesti.
Gospelmusiikin poissaolo
radioaalloilta voi tosin johtua myös gospel-yhtyeiden vähyydestä ja tasottomuudesta.
Kristitty nuorisosetä Juha Heinonen hehkutti taannoin Kotimaa-lehdessä
nykygospelin paremmaksi kuin koskaan. Näinköhän on? Vuosituhannen vaihteessa
oli vielä Ruudolf, The Rain, Terapia, Juha Tapio ja Mustarastas lauloi "Tie, totuus
ja elämä". Tänään on Vain elämää. Toisaalta kirkkaimmat gospel-laulut eivät kalpene edes Samuli Putron tai A.W. Yrjänän
rinnalla. Kuunnelkaa vaikka Jukka Leppilammen ”Niin lauloivat” tai Daikinin ”Kaunis
Jeesus”, jos ette usko.
Justin Bieber rukoilee ennen keikkansa alkua ja One Directionin
musiikkivideossa luetaan Raamattua, mutta eivät kaikki, jotka laulavat: ”Herra,
Herra” pääse Jumalan valtakuntaan.
Maallisen ja hengellisen
musiikin raja on konservatiivinen ja keinotekoinen. Miten tällainen raja
pitäisi vetää; artistin vakaumuksen, laulun aiheen vai sanavalintojen
perusteella? Meitä uskovia vaivaa toisinaan ns. Juha Tapio -syndrooma: musiikkia ei ole
kristillistä, jos siinä lauletaan vaikkapa kahden ihmisen välisestä rakkaudesta
mainitsematta ristiä, evankeliumia tai karitsan häitä.
Tämän rajan tarkoitus on
ghettouttaa uskonto muutoksilta ja maailmallisilta vaikutteilta. Toisaalta sen
tarkoitus on pitää päivänsäde poissa menninkäisen korvista. Teologisesti
ilmaistuna raja operoi synti-laki akselilla: syntiset toisella, tekopyhät rajan
toisella puolella. Rajan vetäminen on laiskuuden ja kapeakatseisuuden
kuolemansynti. Se on todellinen raja, mutta se kristillinen usko kumoaa sen.
Kaikki hyvä musiikki on kristillistä musiikkia.
Popmusiikki voi mainita
Jumalan, etenkin kysymysmerkin kanssa kuten Apulannan Jumalassa. Saatana on
suomirockin perushahmoja. Jeesus on tulenarempi tapaus. Popmusiikin Jumala on
tavallisesti yleismaailmallinen Luoja, Jeesus taas liberaaliteologialla
suodatettu viisas, esikuvallinen ja kapinallinen mies ala Juice
Leskinen.
Juice-kirkko jakaa
mielipiteitä. Kirkossa osataan olla musiikin suhteen yhtä valikoivia kuin radiossa. Paleface tulee vieraaksi Mäntsälän popmessuun. Tuleeko väki
kuuntelemaan Karrin vai Kristuksen sanoja? Jonotin kerran vaimoni kanssa juutalaisen
reggaeartisti Matisyahun keikalle. Menevän menon jälkeen vaimoni kertoi
tunteneensa Pyhän Hengen läsnäolon keikan aikana. Teologinen huuleni oli
pyöreänä.
Hengellisyyttä voi ilmaista
popmusiikissa monin tavoin. Yksi tapa on jättää Jumala mainitsematta ja puhua
vain ”sinusta”, jolloin kuulija voi tulkita tuon sinän Jumalaksi tai joksikin
muuksi. Toinen tapa on tehdä vaikkapa rakkauslaulu, missä Rafaelin enkeli saa
meidät laulamaan hoosiannaa. Kolmas tapa on puhua hengellisiä verhotusti, symbolien
ja allegorian kielellä. Neljäs tapa on laulaa jostain
raamatullisesta ja uskonnollisesta, mikä on samalla yleisinhimillistä.
Kaiken kaikkiaan populaarimusiikki on tavattoman mielenkiintoinen ryteikkö - etenkin jos älyää ottaa mukaansa kartan, kompassin ja viidakkoveitsen.
Kaiken kaikkiaan populaarimusiikki on tavattoman mielenkiintoinen ryteikkö - etenkin jos älyää ottaa mukaansa kartan, kompassin ja viidakkoveitsen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti