Sak. 9:9-10, 1. Piet. 1:7-12, Mark. 11:1-10
Luterilainen kirkko täyttää viisisataavuotta. Suomi täyttää pian satavuotta. Niimpä mä puhun teille perinteistä ja jatkumoista.
Käsi ylös, kuinka moni on joskus leikkiny barbeilla? Mä oon myös leikkiny, mul on viisvuotias tyttö. Ja Ku mä olin lapsi, mä leikin He-Man ukoilla. Ainakin meillä barbileikit menee sillee, et kaks barbia tapaa ekaa kertaa: ”Moi, mä oon Annabell.” Moi, mä oon Daisy, miten menee?” Ne ei siis tunne toisiaa. Ne barbit ei muista, et niillä on ennekin leikitty. Ei jatkumoo, ei historiaa, ei muistia.
Sama juttu
on sarjakuvissa. Hahmot ei ikäänny. Tarinat ei liity toisiinsa. Näin esim. Aku
Ankassa. Kuinka moni on lukenu Aku Ankkaa? Okei, no kuinka moni on sitä mieltä,
et Aku Ankan piirtäjistä Don Rosa on
ehdottomasti paras?! Joo hyvä, niin mäkin.
Yks hieno piirre
Rosan tarinoissa on se, että ne liittyy toisiinsa. Rosan ensimmäinen tarina,
Auringon poika, alkaa sillä kun Roope kehuu Akulle ja pojille kaikkia aarteita,
mitä hän on löytänyt. Tyypillinen aloitus. Mut sit Tupu vastaa Roopelle: ”hei
miks sä kerrot meille tän kaiken, mehän oltiin sun mukana.” Ja Roope murahtaa:
”kuinka voisin unohtaa, minähän maksoin teille peräti viisikymmentäsenttiä
tunnilta!” Huomaatteko, nyt onkin jatkumo, on historia ja muisti. Tää meinaa
syvällisyyttä, hahmot liittyy toisiinsa, Roope Ankallakin on menneisyys,
hänellä on isä ja äiti ja kotimaa.
Ja niin myös
meillä on. Tää on ehkä itsestäänselvää, mutta eikö ole myös niin, että ihmisten
juurettomuus on lisääntynyt ja yhteenkuuluvuus vähentyny? Näin etenkin nuorten
kohdalla. Mä oon itse kokenut tän nahoissani.
Eikö oo
kauheeta, jos elämästä katoo syvyys? Jos oma elämä alkaa muistuttaa
barbileikkiä? Ulkonäkö toimii. Tukka on hyvin. Mut sisällä ei oo mitään
elämää.
Onneksi menneisyys
elää nykyhetkessä. Se pitää vaan osata tunnistaa. Tää tunnistaminen on tosi
tärkeetä, koska se antaa elämälle mieltä ja värikkyyttä ja rikkautta. Ja se
minkä mä tunnen, se on mun omaa, osa mua, se on mulle tärkeetä.
Käsi ylös,
kuinka moni on joskus pelannu Slitheriä. Okei. Se on sellane matopeli, missä
ohjataan matoa, joka syö juttuja ja kasvaa. No, te lapset ja te riparilaiset,
te ootte niitä pikkumatoja. Nyt teette näin ja meette eteenpäin (näytä). Ja kun te meette eteenpäin, te opitte uusia asioita
ja kasvatte. Tän pitäis jatkuu koko elämän, mut aikuiset monesti jämähtää. Sen
takia Jeesus sanoiki aikuisille, että teiän pitää olla lasten kaltasia.
No sitten
siinä pelissä voi käydä niin, että vastaan tulee muita matoja. Ja jotkut madot
on tosi tosi isoja. Ihminen voi elää aika pitkään, mut monet jutut on ihmistä
vanhempia. Ja nyt, teitä lähestyy tosi
iso mato (tulee). Tää mato on kristinusko. Se on yli kakstuhatta vuotta
vanha. Ja oikeastaa, täl madolla vois olla kipa päässä, koska tää on
juutalainen mato.
Ja sit tää
mato tulee ja piirittää teidät. Ja siinä pelissä se on huono, koska jos törmää
toiseen matoon, niin peli loppuu siihen, mut oikeessa elämässä tapahtuu
sulautuminen - sä liityt kristinuskoon. Kyllä.
Sille on
myös oma sana ”traditio”. Traditio tarkoittaa sitä, että jotain luovutetaan tai
siirretään toiselta toiselle. Voi puhua myös sukupolvien ketjusta. Isät ja
äidit ja sukupolvet välittää tiettyjä juttuja lapsille ja nuorille. Elämä on
tätä, me ollaan kaikki mukana tradition virrassa.
Me
laulettiin äsken Hoosiannaa. Hoosianna tarkoittaa ylistyshuutoa kuninkaalle.
Samaa laulua laulettiin jo Jeesuksen aikaan. Mut meidän uskon juuret menee
vieläki kauemmas historiaan. Jo monta sataa vuotta ennen Jeesuksen syntymää,
profeetat ennusti Jeesuksesta. Me kuultiin äsken profeetta Sakarjan ennustus
kuninkaasta, joka ratsastaa aasilla.
Me
laulettiin äsken Daavidin pojasta. Daavid oli rohkee kuningas, joka eli
kolmetuhatta vuotta sitte. Silti me muistetaan Daavid, koska hän on osa pyhää
historiaa. Daavid sai myös ennustuksen, että hänen pojastaan tulee kuningas,
jonka valtakunta kestää ikuisesti.
Jeesus kuulu
Daavidin sukuun. Hän täytti tonkin ennustuksen. Jeesuksen valtakunta on tässä
ja nyt, täällä (ympärillä) ja täällä (sydämessä).
No, me
ollaan kaikki ajan lapsia. Meidät on kasvatettu tietyllä tavalla. Silti vapaus
ja vastuu säilyy: Mitä me otetaan vastaan? Mitä me välitetään eteenpäin? Näistä
kysymyksistä tulee konkreettisia, kun mä katon teitä nuoria ja teitä vanhempia.
Koko elämän ja rippikoulun suurimmat kysymykset roikkuu ilmassa: Kuka mä oon?
Mistä mä tuun? Kenen joukkoon mä kuulun? Näättekö te itsenne kristittyinä,
ihmisinä, jotka pelkää Jumalaa ja seuraa Jeesusta?
On myös
toinen vaihtoehto. Se nimi on uskonnottomuus. Sille on myös oma ilmaus: ”uskon,
mutta eri tavalla kuin kirkko opettaa.” Joskus näin sanotaan silloinkin, kun ei
edes tiedetä, mitä se kirkko sitten opettaa. Huomaatteko, tää on aika
imarteleva ilmaus. Mä uskon eri tavalla. Mä oon siis erilainen, jopa
omaperäinen. Kirkolla on omat vastaukset, ne ikivanhat ja aina samat, mut mä
etsin mun omat kysymykset ja oma vastaukset.
No, mul on
paha aavistus: hyvin moni suomalainen kyllä uskoo eri tavalla kuin kirkko
opettaa, mutta täsmälleen samalla tavalla. Uskonnottomuus on sitä, että kukin
saa uskoa mihin haluaa, mutta itse ei uskota juuri mihinkään. Juuri mihinkään,
siis tokihan Jumala on olemassa, jossain kaukana tai joku korkeempi voima, ”kuunnellaan
vaan taivasta, se vaikkei vastaakaan” ja kuoleman jälkeen voi olla jotain, mut
kukaan ei tiedä mitä.
Jos
kristinusko on pullo kokista, niin uskonnottomuus on sama pullo, joka on ollu
viikon auki ilman korkkia. Se on sitä, et kun traditio tulee kohdalle, me
tyhjennetään se hengellisyydestä ja välitetään seuraavalle sukupolvelle tyhjien
käsien ilosanoma: ”te voitte uskoa ihan mihin tahansa!”
Eli
kääntäen: ”se on se ja sama mihin te uskotte”. Sil ei oo väliä. Jollain
asioilla on, mut ei sillä, mitä mieltä sä oot tuonpuoleisesta. Tää on täysin
hyväksytty ja täysin yleinen mielipide. Ja kuitenkin, ei kirkon historiassa, ei
missään harhaopissa tai pakanauskonnossa, ei edes itse helvetissä, oo kukaan
koskaan sanonut mitään, mikä olisi enemmän väärässä ku tää väite.
Traditio
virtaa eteenpäin, mutta idioottimaisuudet kasaantuu yhteen. Sen takia uskonnottomuuden vieressä haisee tunnustuksettomuus.
Tunnustuksettomuus tarkottaa sitä, että mä en tunnusta mitään, en mitään
jumalaa, enkä mitään muutakaan, en mitään. Käytännössä tää on sula
mahdottomuus. Tunnustuksettomuus tarkottaa ihmisyyden kieltämistä. Ja jos tää
on sun tavote, ni et sä sillon oo uskonnoton. Ei, sä oot buddhalainen.
Buddhalaisuuden korkein tavoite on päästää irti kaikesta, myös omasta
minuudesta. Tunnustuksettomuus on vaa toinen nimi nirvanalle.
No,
rehellisesti sanoen, me ollaan kaukana buddhalaisten ehdottomuudesta. Me vaa
halutaa tunnustukseton henkimaailma, me halutaa leikata uskonto irti kaikesta
muusta. Ei niin, et meillä olis mitään uskontoa vastaan ei, ei.. mutta kun joku
muu saattaa loukkaantua.
Kristinuskon
traditiota ollaan kovaa vauhtia patoamassa. Tää näkyy myös otsikoissa. Mä
tulostin yhden tuoreen uutisen: lauluntekijä Mariskaa pyydettiin valitsemaan
joku hänen tekemänsä laulu, joka oli tarkoitus julkaista äidinkielenkirjassa.
Valintaa ei kuitenkaan hyväksytty, koska Mariska valitsi laulunsa
”Mestaripiirros”, jossa puhutaan Jumalasta. ”Onko Luojasta tullut tabu?”,
ihmettelee Mariska. Tabu tarkoittaa jotain kiellettyä.
Näyttäkää
mulle se leikkauskohta, mistä hengellisyys leikataan maallisesta, mistä henki
leikataan materiasta, näyttäkää, niin mä lupaan itse leikata. Mut jos sä et
löydä leikkauskohtaa, älä leikkaa! Sillä sen minkä Jumala on yhdistänyt, sitä
älköön ihminen erottako!
Kristinusko,
niinku kaikki uskonnot, todistaa taistelusta hyvän ja pahan, valon ja pimeyden
välillä. Daavid oli soturi. Daavidin Pojassa virtaa taistelijan veri. Tänään
minä kutsun teitä taisteluun totuuden, rakkauden ja uskonnon rintamassa.
Uskonnollisuus
on elämän rikkautta. Uskonnottomuus on köyhyyttä.
Uskonnollisuus on yhteyttä. Uskonnottomuus on erillisyyttä. Uskonnollisuus on avoimuutta. Uskonnottomuus on umpimielistä. Uskonnollisuus on rohkeaa. Uskonnottomuus on pelkuruutta. Uskonnollisuus elää perinteistä. Uskonnottomuus on juuretonta. Uskonnollisuus on matka ja seikkailu. Uskonnottomuus on paikoilleen jämähtämistä.
Uskonnollisuus on yhteyttä. Uskonnottomuus on erillisyyttä. Uskonnollisuus on avoimuutta. Uskonnottomuus on umpimielistä. Uskonnollisuus on rohkeaa. Uskonnottomuus on pelkuruutta. Uskonnollisuus elää perinteistä. Uskonnottomuus on juuretonta. Uskonnollisuus on matka ja seikkailu. Uskonnottomuus on paikoilleen jämähtämistä.
Mä puhun
tarkoituksella uskonnollisuudesta. Jos sä uskot vahvasti ja koko sydämellä
jumalaan, joka on epäjumala, sä oot paljon lähempänä oikeeta Jumalaa, ku se,
joka ei tunnusta yhtäkään jumalaa.
Hyvät
kristityt. Me ollaan kuljettu jo pitkä matka. Pitempi matka ku neljätoista
vuotta. Pitempi matka ku sata vuotta. Pitempi matka ku tuhat vuotta. Perillä me
ei kuitenkaan vielä olla. Nyt on meiän vuoro ohjata sitä matoa.
Luterilaisilla
on ollut viisisataa vuotta hyvä periaate: ”sola scriptura” eli yksin Raamattu.
Tää ei oo kuitenkaan koskaan tarkottanu tradition kieltämistä, päinvastoin. Kun
me ollaan kuljettu jo monta tuhatta vuotta, minkä takia nyt pysähtyä?
Meillä on
ilosanoma. Ei se, että kaikki saa uskoo mihin haluaa vaan se, että kaikki saa
uskoa Jeesukseen, joka on tie, totuus ja elämä ja ainoa tie taivaaseen.
Siis kaikki
halveksinta uskonnottomuudelle. Kaikki kunnioitus uskonnoille. Uskonnoissa
näkyy paras ja kaunein, mihin ihminen kykenee. Kristinuskossa näkyy vielä enemmän.
Ja tämä sana
ei ole peräisin uskonnosta, ei ihmisviisaudesta, eikä tästä maailmasta: aina ja
kaikkialla, seuratkaa miestä, joka ratsastaa aasilla.
Meillä
kristityillä on yksi yhteinen usko, se ainoa maanpäällinen astia, joka kykenee
kantamaan ikuisuutta, yksi usko, jonka puolesta on taistelulta ja kuoltu halki
vuosisatojen. Tämän uskon me saamme nyt nousta tunnustamaan. Nikean
uskontunnustus löytyy virsikirjan takasivulta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti