Laatuanimaatioistaan tunnettu Pixar on hurmaantunut tuonpuoleisesta. Coco (2017) seikkaili haudantakaisessa luurankomaailmassa. Taikuus kutsui kuolleet takaisin elämään Onwardin (2020) fantasiamaassa. Rajan toiselle puolelle humpsahtaa myös studion uusin elokuva Soul – Sielun syövereissä.
Soul ilmestyi koronan
takia suoraan Disney+ kanavalle joulupäivänä. Elokuvaa on kutsuttu joulun
ihmeeksi. Jouluhan on lastenohjelmien aikaa. Tässä onkin nyt digiajan jatkumo Samu
Sirkan joulutervehdykselle (1958) ja Lumiukolle (1982), vaikka kyseessä
ei jouluelokuva olekaan.
Soul kertoo
läpimurtonsa kynnyksellä liitelevästä jazz-muusikosta, joka kuolee ennen
aikojaan. Tuonpuoleisessa – tai tarkemmin sanottuna esipuoleisessa – ystävämme
sielu yrittää päästä takaisin elämään ja keikalle syntymättömän ongelmasielun
avustuksella.
Hengellisesti Soul on
sekava pettymys. Jumalaa ei mainita ja enkelien paikalla on kubistinen tekoäly.
Sielujen esipuoleinen muistuttaa Shigeru Miyamoton Nintendo-pelejä, eikä
yhteys maailmojen välillä toimi rukouksen vaan luovuuden ja astraalihörhöilyn
kautta. Sitä paitsi jo Konstantinopolin toinen kirkolliskokous tuomitsi
käsityksen sielujen ennalta olemisesta vuonna 553.
Siis ei jatkoon?
Aikamme uushengellisyys
tuntee näyn tunnelista, jonka päässä loistaa valo. Kuva esiintyi jo Hieronymos
Boschin maalauksessa 1500-luvulla. Soul visioi samanlaisen rajasiirtymän ja
jättää taivaan suureksi tuntemattomaksi. Näin esipuoleinen toimii dramaattisena
toiseutena, mikä mahdollistaa elämän merkityksen pohtimisen.
Jazz-musiikki on
kuulemma paljolti inspiraatiota. Kun elokuva selittää, että luovuus on tila,
missä henkinen ja aineellinen kohtaavat, katsoja nyökkää tyytyväisenä. Soul on
Pixar-porukan luovaa leikittelyä ja ilottelua, inspiroitu näky maailmasta,
elämästä ja ihmisyydestä, joka toimii taiteen ja teknologian yhteensovituksena.
Soul julistaa
ikivanhaa ja ajatonta sanomaa elämänilosta, johon kuolemattomat haluavat päästä
luomaan edes silmäyksen. Elokuva onkin sukua klassikolle Wings of Desire
(1987), missä enkelit tarkkailevat 2. maailmansodan runtelemaa Berliiniä. Yksi
enkeleistä rakastuu kauniiseen trapetsitaiteilijaan ja muuttuu ihmiseksi. Tämä
on toisinto kreikkalaisesta myytistä, missä rakkaudenjumala Eros ihastuu
kauniiseen kuolevaiseen Psykheen. Myyteistä riisutun taiteen tehtävä on
edelleen sama: elämän lumouksen osoittaminen.
Kristitty hurmaantuu elämän
kauneudesta ja ihmeellisyydestä aivan luonnostaan. Isämme on luonut ihanan
maailman, josta saamme iloita ja nauttia jokaisella aistillamme. Luomisen
hyvyyden ja elämän mielekkyyden tasolla avautuu dialogi ja yhteisymmärrys
aikamme ihmisten ja taideteoksien kanssa.
Soul valottaa
maailman varjopuolta psykologisiin ongelmiin käpertyneinä otuksina, jotka ovat
haudanneet talenttinsa maahan. Kristinuskon vastaus elämän merkityksettömyyteen
ei ole vain ihmisen ylevä kohoaminen luovuuden sfääreihin, vaan Jumalan
alentuminen Betlehemin seimeen. Todeksi tullut myytti kertoo Jumalasta, joka
rakasti maailmaa ja meitä ihmisiä niin paljon, että syntyi itse ihmiseksi ja osoitti
omasta luopuvan rakkauden elämän tieksi.
Elokuvassa yksi
kämmenelle pudonnut kuusen siemen onnistuu karkottamaan painajaiset pois. Jumala
totisesti on yksityiskohdissa. Parasta on kuitenkin Jumalan armo, joka kääntää
pahan hyväksi, ruman kauniiksi ja merkityksettömän merkitykselliseksi.
Elämä on Jumalan
improvisaatio.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti