Tässä postauksessa vertailen ortodoksisen kirkon ja luterilaisen kirkon
teologiaa. Keskityn kuvan teologiaan, mutta myös laajempiin aiheisiin, kuten
Jumalaan, Kristukseen ja pelastukseen. Esitän kirkkoja yhdistäviä sekä
erottavia painotuksia oheisen taulukon avulla. Taulukko tuo ilmi molempien
kirkon teologisen johdonmukaisuuden. Johdonmukaisuus ei vielä ole oikeaoppisuuden
tae.
Taulukon tarkoitus ei ole arvioida, kumpi kirkko ilmaisee tarkemmin totuutta
tai kristillisyyttä. Tarkoitus on tuoda ilmi kummankin kirkon erityispiirteitä ja
korostuksia vertailutilanteessa. Liitän esimerkiksi kuvan ortodoksiseen
kirkkoon ja sanan luterilaiseen kirkkoon. Tällä en tarkoita, että ortodoksinen
kirkko olisi välinpitämätön sanan suhteen tai että luterilainen kirkko
sivuuttaisi kuvan. Taulukko ei liioin ota kantaa siihen, kumpi kirkko toteuttaa
sanan tai kuvan teologiaa uskollisemmin.
Ekumeeninen haaste koskee mahdollisuutta hyväksyä toisen kirkon painotuksia
osaksi omaa teologiasta kokonaisuutta. On mahdollista nähdä vieraan kirkon
tosiasiassa kieltävän sekä sille ymmärretyn korostuksen että taulukossa
ilmaistun jaetun lähtökohdan.
Taulukko on yleistys, jonka tarkoitus ei ole kieltää poikkeuksia. Olen tietoinen,
että moneen taulukon kohtaan voisi esittää huomioita tai kritiikkiä mutkat
suoriksi -mentaliteetista. Olen kirjoittanut aiheesta tarkemmin
väitöskirjassani ja väitöstilaisuuteni lektiopuheessa. Luterilais-ortodoksista ekumeniaa löytyy myös täältä ja täältä.
Ortodoksinen
kirkko |
Jaettu
lähtökohta |
Luterilainen
kirkko |
|
Jumala
ja metafysiikka |
|
apofaattinen teologia kyseenalaistaa
kuvaamisen |
salattu Jumala |
ristin teologia kyseenalaistaa
kuvaamisen |
mystiikka kuvien
ympäristönä |
Siinain vuori |
kymmenen käskyä ja
siviilielämä kuvien ympäristönä |
kuva-prototyyppi
-kunnioitus |
toinen käsky, älä tee jumalankuvaa |
kuva-prototyyppi
-kunnioituksen puuttuminen |
valo tuonpuoleisen Jumalan
mystisenä visiona |
Jumala on valo |
valo uskon tietona
kätketystä Jumalasta |
kulta ilmaisee Jumalan
kunniaa |
Jumalan risti ja kunnia |
vaatimattomuus ilmaisee
Jumalan ristiä |
kyseenalainen perintö pyhästä
Sofiasta |
Jumalan viisaus |
kyseenalainen perintö
nominalismista |
luomaton kauneus |
Jumala on kauneus |
luotu kauneus |
kosmos ja ikuisuus |
Jumala operoi ajassa |
historia ja ajallisuus |
|
Kristus |
|
inkarnaatio, uusi Adam |
Jeesus |
kärsimys, Jumalan Karitsa |
Kristuksen jumalallinen
luonto |
Khalkedonin kirkolliskokous |
Kristuksen inhimillinen
luonto |
risti voitonmerkkinä |
risti |
risti kärsimyksen merkkinä |
ristiinnaulitsemisen
hillitty kuvaminen |
Golgata |
ristiinnaulitsemisen
tunteellinen kuvaaminen |
Tabor |
historiallinen Jeesus |
Getsemane |
|
Estetiikka |
|
kirkastunut alastomuus |
ruumiillisuuden hyvyys |
peitetty alastomuus |
modernin taiteen
hylkääminen |
teologia ennen estetiikkaa |
moniselitteinen suhde
moderniin taiteeseen |
käänteinen perspektiivi |
teologia ennen tiedettä |
peritty lineaarinen perspektiivi
|
ontologinen ja transparentti symboli (Dionysios Areopagita) |
symboliikka |
informatiivinen ja kielellinen
symboli (Augustinus) |
kuva |
julistaminen |
sana |
näkeminen |
aistit |
kuuleminen |
ihmeitätekevät kuvat |
Pyhän Hengen voima |
epäily/tietämättömyys ihmeitätekeviä kuvia kohtaan |
|
Pelastus,
ihminen ja kuva |
|
vapaa tahto |
ihminen luotuna ja
langenneena |
vapaa ja sidottu tahto |
Jumalan kuva armon
vastaanottajana |
armo |
usko armon vastaanottajana |
kuva välineenä pelastukseen
|
pyhitys |
kuva vastauksena
pelastukseen |
jumalallistuminen |
pelastus |
vanhurskauttaminen |
(luostari)asketismi |
kristityt Jumalan valona |
hyväntekeväisyys |
ihmisen nousu |
Jaakobin tikkaat |
Jumalan laskeutuminen |
stoalainen tyyneys |
Hengen hedelmät |
tunteellinen hengenelämä |
pyhien ja reliikkien kunnioittaminen
|
pyhät |
pyhien ja reliikkien pidättyväinen
tai olematon kunnioitus |
|
Traditio |
|
kirjoitukset osana erehtymätöntä
Traditiota |
Raamattu ja traditio |
sola scriptura ja erehtyväiset
traditiot |
käsittätehty Kristus ja
Luukas ikonimaalarina |
kristillinen kuvatraditio |
välinpitämätön, epäilevä tai kriittinen suhde
legendoihin |
7. ekumeenisen konsiilin
hyväksyminen |
ekumeeniset konsiilit |
7. ekumeenisen konsiilin kieltäminen
|
kruunattu neitsyt Maria |
Jumalansynnyttäjä |
vaatimaton ja nöyrä Neitsyt
Maria |
taiteilijan säännöt |
taiteellinen kuuliaisuus kristillistä
ilmoitusta ja traditiota kohtaan |
taiteilijan luovuus ja
mielikuvitus |
|
Liturginen
elämä |
|
kuvien rikkaus |
liturgia |
sanojen ja musiikin rikkaus |
ikonostaasi ja kuninkaallinen
ovi alttarille |
eukaristia messun keskuksena |
(krusifiksi ja) avoin pääsy
alttarille |
eskatologinen |
jumalanpalvelus |
arkinen |
vaarana jähmettyä menneisyyteen
|
eri kulttuurien rikkaus |
vaarana kadottaa oma
kuvakieli |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti